onsdag 9 september 2015

Fabriken för matprodukterna och hälsokosten


Torsdagen den 3e september så landade vi på Zurich flygplats. Hela gänget, 66 personer, blev upphämtade på flygplatsen och så bar det iväg på en lunch.

Vädret var väl inte det bästa denna dag, dock regnade det aldrig när vi var ur bilen iallafall.


Efter lunchen så åkte vi vidare till Sarnen där Nahrin-fabriken ligger. Kan säga att vi var många som tidigare aldrig besökt fabriken och det var med stor spänning och förväntan som vi gick mot fabriken.


Väntan utanför konferensrummet samt att en lokal man kom och spelade sånt där jättelångt blåsinstrument som en liten välkomsttruddelutt. Kändes att vi var i Schweiz. Mycket trevligt.


Beate som är ansvarig över bland annat Sverige tog emot oss och visade en kort liten film om Nahrin, dess historia och vart företaget är idag. Nahrin, som är vårt moderbolag är ju faktiskt hur stort som helst, något som man har svårt att förstå när man aldrig varit där. Det är ett familjeföretag som startade 1954 och kom till Sverige som Alpnaering först 1990.


Favoritdelen... Jag kan lova att det var hur varmt som helst att gå omkring i dessa rockar och mössor. Även om de är genomskinliga så blev det jättevarmt, men det är väldigt noga med hygien och renhållning på fabriken och det känns ju skönt att veta och att se, då jag representerar företaget.


Så här snygg var jag. Det är tur att det är en bild från före rundvandringen för jag var riktigt varm efter.


Flera och enorma lagerlokaler. Spännande att gå omkring och kika och även hitta sånt som vi definitivt inte har hemma. Sen så kunde jag inte förstå allt vad som stod på burkarna då min tyska är näst intill obefintlig.


Vet att en del kunder här hemma i Sverige kan uttrycka lite missnöje med att burkarna våra är så stora... Denna buljong säljs på 1 kg.... våra är på 500 gram. Och vi såg även kryddburkar som är lika stor som Löksoppeburken. Kan tro att det går åt en hel del.


Här är hela Nahrin. Jag fotade en flygfoto så ni inte tror att jag var ute och flög över fabriken.


Ja, ni ser själv så rent och fint det är. Vi fick berättat för oss hur all hantering av råvaror, blandningar, förpackning mm gick till och återigen, är glad över att ha sett allt detta för nu VET jag verkligen att det är bra produkter som vi säljer.


Även hälsoprodukterna görs i Sarnen. Vi provsmakade någon god C-vitamintablett som vi inte har i Sverige och vi gick runt och inspekterade alla dessa hälsoprodukter.

Nahrin har alltså eget laboratorium och utför många av sina tester själv. Det är otroligt noggrant med allting och varje "sats" testas ordentligt och ingenting släpps iväg från fabriken som inte uppnår de krav som är satta.


Vi fick med oss några gåvor hem från Nahrin. 
ICE-TEA Persika, denna har jag inte provat på än faktiskt, men då jag har två ungdomar hemma som gillar iste så kommer nog denna att försvinna snabbt om jag inte gömmer undan en del.
Panna Cotta, den har jag gjort iordning till ikväll då jag har åf-möte här i Söderhamn. Jag kan ju erkänna att smakade av lite från skålen när jag var klar.
Chai Latte, detta har blivit ett nytt beroende. Jösses så gott. Man kan blanda med varm mjölk eller vatten och jag blandar med vatten. Nom nom.

Dessa produkter som vi fick med oss hem som gåvor är inte några nyheter eller så, utan vi fick prova sånt som vi INTE har i Sverige. Jag lovar att jag personligen kommer att lägga in en önskan om, först och främst, Chai Latte och sen även Panna Cotta skulle jag tro. Sen är det bara hålla tummarna och hoppas. Nya produkter får vi lanserade och veto om på vår Årskonferens i januari.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar